Förändras eller dö – nej, så illa är det inte men trots detta står Netflix inför ett vägskäl gällande företagets kommande strategi när det gäller att attrahera och behålla prenumeranter.


Lösenordsdelning, möjlighet till flertal profiler på ett och samma konto samt kriget i Ukraina (som gjorde att Netflix drog sig ur Ryssland vilket resulterade i förlust på drygt 700 000 prenumeranter), är alla bidragande faktorer till att Netflix börjar tappa prenumeranter.

I dagsläget ligger man på –200 000 prenumeranter i Q1 rapporten, under Q2 förväntas nedgången öka till hela –2 000 000 prenumeranter men därefter tror streamingjätten att siffrorna kommer stabiliseras igen under de följande kvartal.

Netflix CEO Reed Hastings reagerar nu på den negativa rapporten och berättar om en möjlig väg framåt i en artikel som IGN Nordic publicerade. ”Those who have followed Netflix have known that I’m against the complexity of advertising and I’m a big fan of the simplicity of subscriptions. But as much as I’m a fan of that, I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant get what they want makes a lot of sense”.

Med andra ord innebär det att Netflix överväger implementering av en billigare modell gällande prenumerationen. En där konsumenten kommer få ta del av samma innehåll, fast med reklam. Systemet låter väldigt likt traditionell TV och därmed finns det risk att modellen inte blir så attraktiv, då många konsumenter föredrar streamingtjänsten just för att få slippa reklam.

Samtidigt är det högst naturligt att förändringen måste ske och att i det här fallet ge konsumenterna ett val mellan klassisk prenumeration utan reklam samt en billigare sådan med reklam, kan möjligtvis ge tillräckligt med marginal för att återigen börja växa. Med en marknad fullproppad av nya streamingtjänster som börjar etablera sig på marknaden behöver Netflix trots allt börja kolla i backspegeln – eftersom konkurrenterna börjar närma sig.