Förändras eller dö – nej, så illa är det inte men trots detta står Netflix inför ett vägskäl gällande företagets kommande strategi när det gäller att attrahera och behålla prenumeranter.
Lösenordsdelning, möjlighet till flertal profiler på ett och samma konto samt kriget i Ukraina (som gjorde att Netflix drog sig ur Ryssland vilket resulterade i förlust på drygt 700 000 prenumeranter), är alla bidragande faktorer till att Netflix börjar tappa prenumeranter.
I dagsläget ligger man på –200 000 prenumeranter i Q1 rapporten, under Q2 förväntas nedgången öka till hela –2 000 000 prenumeranter men därefter tror streamingjätten att siffrorna kommer stabiliseras igen under de följande kvartal.
Netflix CEO Reed Hastings reagerar nu på den negativa rapporten och berättar om en möjlig väg framåt i en artikel som IGN Nordic publicerade. ”Those who have followed Netflix have known that I’m against the complexity of advertising and I’m a big fan of the simplicity of subscriptions. But as much as I’m a fan of that, I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant get what they want makes a lot of sense”.
Med andra ord innebär det att Netflix överväger implementering av en billigare modell gällande prenumerationen. En där konsumenten kommer få ta del av samma innehåll, fast med reklam. Systemet låter väldigt likt traditionell TV och därmed finns det risk att modellen inte blir så attraktiv, då många konsumenter föredrar streamingtjänsten just för att få slippa reklam.
Samtidigt är det högst naturligt att förändringen måste ske och att i det här fallet ge konsumenterna ett val mellan klassisk prenumeration utan reklam samt en billigare sådan med reklam, kan möjligtvis ge tillräckligt med marginal för att återigen börja växa. Med en marknad fullproppad av nya streamingtjänster som börjar etablera sig på marknaden behöver Netflix trots allt börja kolla i backspegeln – eftersom konkurrenterna börjar närma sig.
Senaste:
Evenemang
Vår evenemangskalender
Klicka in och se vad du kan hitta på eller för all del testa på. Har er förening, kommunen eller ska du ha en loppis. Ja något att kul och bra att erbjuda så lägg in det i vår kalender.
Skicka datum, tider, info och kontaktinformation, bifoga gärna en bild till mattias@stockholmstelegrafen.se så lägger vi till den. Helt kostnadsfritt.
Ny satsning ska lära unga mer om kemikalier
LIVSSTIL/ STOCKHOLM Vad finns det för kemikalier i sminket, hörlurarna och kläderna?
Det vill Miljöförvaltningen och utbildningsförvaltningen gå ut och informera tonåringar om.
Väder
Telegraferna
Vi ger nytta, nöje och rapportering till Stockholm.
Tipsa, kommentera till oss på:
Vi utlovar 100% källskydd och anonymitet
Senaste kommentarer
- 3 Illustationer – Aquanoar Studios om Dramatiskt när trött och hungrig(?)flicka hade fått nog
- Micael Friberg om Två katalysatortjuvar gripna
- Maria Runow om Två katalysatortjuvar gripna
- ola om Trevligt motorcykel gäng
- Anonym om Hjälper en straffskala
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy