En naken man, bara klädd i ett hundhalsband och ett koppel, leds över golvet av en kvinna i bondagedräkt. Två strippor dansar bredvid en bar. Så löd ingressen i en artikel hos bbc.com häromdagen. 

Varning: Den här artikeln innehåller text och bilder av sexuell karaktär

BBC fortsätter sin artikel där det beskrivs hur en grupp samlats kring ett par som har sex och kommentarerna ploppar upp. 

Det berättas även om en figur i nazistuniform.


Det här sakerna händer inte i verkligheten utan i spelet Roblox som är ett av världens populäraste barnspel. 2020 meddelade Roblox att två tredjedelar av alla amerikanska barn mellan 9 och 12 år använder spelet.


I Roblox skapar barnen spel som sedan spelas tillsammans, det är ett sätt att i realtid ansluta sig till en digital värld och socialisera och spela tillsammans.
 

Med hjälp av utvecklarverktyg kan spelare bygga spel. Det är detta som är den stora skillnaden från traditionella spel och en väldigt framgångsrik affärsmodell, men det har sina nackdelar.

Roblox sexpel kallas i spelet vanligtvis ”lägenheter”. Det är utrymmen som skapas av spelare och där pratar man ostört om sex och har virituellt sex, eftersom det händer i dessa utrymmen kan man bortse från Roblox regler.

Skärmbild från en Roblox "Condo"
Skärmbild från en Roblox ”Condo”

BBC har haft kontakt med en Roblox som säger att de är medvetna om problemet och att det är en väldigt liten grupp i spelet som ägnar sig åt att byta mot dessa regler. 

Roblox säger att de ständigt försöker ta dessa spel offline – med både manuella och automatiserade system.


”Vi genomför en säkerhetsgranskning av varje enskild bild, video och ljudfil som laddas upp till Roblox, med hjälp av en kombination av både mänsklig- och maskindetektering” -säger Roblox talesperson.

Men visst innehåll glider genom. Det är en ”katt och råtta”, säger Larry Magid, ordförande för ConnectSafely – en ideell organisation som ökar medvetenheten om barnsäkerhet på nätet.

Skärmbild från en Roblox "Condo"
Skärmbild från en Roblox ”Condo”

Dessa lägenheter är inte spel du skulle snubbla på. Du måste aktivt söka efter dem. Men bara deras existens besvärar människor fortsätter Larry ”Roblox är en plattform som är väldigt populär bland barn och tillåter barn under 13 år, så den har ett särskilt ansvar att skydda sina användare.”


Särskilt oroande är barn och vuxna som potentiellt umgås tillsammans i dessa utrymmen. En del av spelet inkluderar en instant messenger där användare kan prata med varandra – och med alla andra som spelar spelet.

Mycket av det som skrivs på chattar i lägenheter går inte att skriva ut på en vuxen nyhetswebbplats, än mindre ett barnspel.


Roblox berättade för BBC att de hade utvecklat verktyg för ”föräldrakontroll”, ”som kan användas för att begränsa vem barn interagerar med och vilka upplevelser de kan komma åt”.

Men det förutsätter att föräldrar är tekniskt kunniga nog att veta om dessa skyddsåtgärder.

Roblox ville betona för BBC att lägenheter ofta är svåra att hitta på plattformen. Men BBC fann olämpligt sexuellt språk i legitima spel också.


Enligt Dr Liraz Margalit, en digital psykolog som studerar beteende online, beter sig människor annorlunda i metaversen – precis som de gör online. Hon sa: ”Du har anonymiteten och du har den hämmande effekten. Denna plattform ger dig en lekplats för att göra vad du vill.”

Förra veckan introducerade Facebooks moderbolag, Meta, en ny ”Personal Boundary”-funktion till sitt virtuella verklighet ”Horizon Venues”-spel.

Spelet låter människor träffa varandra i olika utrymmen – där deras avatarer kan titta på sport, gå på konserter eller träna på gym tillsammans.

Förändringarna kom efter att en kvinna påstod sig ha utsatts för ett virtuellt sexuellt övergrepp på plattformen.

Roblox sa till BBC: ”Vi har nolltolerans för sexuellt innehåll eller beteende av något slag, och vi vidtar snabba åtgärder mot alla som befunnits agera i strid med våra gemenskapsstandarder.”


Och några dagar efter att BBC lagt sina resultat till företaget publicerade Roblox ett blogginlägg som sammanfattar vad det gör för att skydda unga människor.

Företag som Microsoft, Meta och Roblox tävlar för närvarande om att bygga metaverser. Men det finns redan tecken på att de kämpar för att övervaka dessa virtuella världar.