Låter detta som deja vu? Då är ni inte långt ifrån sanningen. Tema gällande annonser i gratisspel har vi mycket riktigt rapporterat om för drygt en vecka sedan.


Då var det Microsoft och dess konsol Xbox som nyheten gällde, men nu har även Sony bekräftats vara intresserade av annonseringsmodellen.

Business Insider var först med att rapportera om Sonys kommande steg, det bara några dagar efter att Microsoft tillkännagavs vara intresserad av annonseringsmodellen gällande just gratisspel.

Sony vill, precis som Microsoft, se till att utvecklarna får mer intäkter från sina PlayStation spel vilket i sin tur kan uppmuntra dessa att fortsätta skapa nya samt utveckla befintliga spel. Likt Microsoft ser också Sony vikten i att annonser inte ska störa spelarna.

Reklam ska placeras främst på oansenliga platser inom spelets värld, som exempelvis på skyltar, anslagstavlor eller andra objekt. I detta nu finns det ingen risk att annonser skulle bestå av störande videosnittar, sådana som spelare ofta måste stå ut med på mobila enheter. Här är både Sony och Microsoft överens om att reklamen inte får störa spelupplevelsen som sådan.

Sony har inte bekräftat huruvida de planerar att ta del av annonsintäkterna, men det mest sannolika är att dessa ska främst gå till utvecklarna själva. Det för att främja spelmarknaden i stort. I fall systemet skulle visa sig vara en framgångsrik sådan finns det stora chanser till att sektorn inom gratisspel kommer få uppleva en rejäl boom och spelmarknaden lär definitivt reflektera detta.

Sony planerar att testa programmet för annonsering i slutet av året. Det återstår att se huruvida den japanska giganten lyckas och hur dess försök kommer stå sig i förhållande till ärkerivalen Microsoft.