STOCKHOLM Vad sägs om att välja station och tunnelbanan tar dig direkt dit?

Det kan bli verklighet redan nästa år. Modellen provkörs i dag och det återstår bara några detaljer innan tågen kommer hit.

Tågen finns i Japan och det är den japanska motsvarigheten till vårt MTR, som kör tunnelbanan för SL, som kommit långt i utbyggnaden av framtidens tunnelbanetåg.

Modellen för de japanska tågen heter ”Press and go” och tanken är att resenären ska trycka på en knapp för önskad station. Om en resenär själv eller med sällskap ska åka till en station så trycker man på det alternativet i tunnelbanevagnen. Har man tur och det är få resenärer, som i sin tur inte har gjort något val, så åker tåget direkt dit utan att stanna vid någon annan station. Andra resenärer kommer inte att bli glömda eftersom det går så många tåg i olika riktningar att det snart kommer ett tåg igen. Och så rullar det på.

Sven Tuben, som är exploateringschef på MTR, tycker att den japanska modellen är fantastisk.

-Jag kan ärligt säga att jag var något tveksam i början, men nu är jag helt såld! Det blir en otrolig upplevelse att bara trycka på en knapp och vips så är du framme. Har du tur och ingen annan har gjort något val så stannar tåget inte till vid en massa hållplatser, om du ska långt. Tänk så mycket tid resenären sparar och kan njuta av resan, säger Sven Tuben entusiastiskt.

Risken för tekniskt fel tror Benny Socialsnörén, teknisk chef på SL och den som varit med länge i förhandlingarna med Japan, är mycket liten.

-Nej, inte med dessa tåg. De är faktiskt säkrare än dagens tunnelbanetåg. Metoden att via tryckval välja destination gör att ett mycket avancerat tekniskt system går i gång. Skulle ändå något fallera så finns det lösningar som direkt tar över. Det är ungefär som att strömmen slås ut på ett sjukhus och ett reservsystem tar över. Så funkar det med tågen också, säger Benny Socialsnörén.

Tunnelbanetågen kommer att ha en förare som ser till att det tekniska funkar som det ska och larmar om något ändå går fel.

De nya tågen kostar naturligtvis mycket men hur mycket är en affärshemlighet, enligt Sven Tuben. Men han kan säga så mycket att transporten av tågen, som sker via stora fartyg, knappt kostar något.

Det är möjligt därför att Sverige skrivit på ett mycket ovanligt avtal. Det går ut på att Sverige skänker livsmedel och enormt mycket tekniska detaljer som fraktas tillbaka med de fartyg som kommer hit med tågen.

-Japan har ännu inte hämtat sig efter den enorma katastrofen som pandemin innebar. De saknar en hel del av det vi nu skickar till dem och på så vis tycker de att vi har betalat för tågen. Vi är så glada över att vi har fått till den här viktiga affären, säger Sven Tuben.

Innan de nya tågen sätts i trafik ska de självfallet testas på en mängd olika sätt, allt för att eventuella barnsjukdomar ska undvikas.

-Denna praktiska del är oerhört viktig. Vi är helt övertygade om att detta kommer bli en succé i Stockholmsområdet, men det tekniska måste sitta där, vi vill inte äventyra resenärernas säkerhet, säger Anna Spåret Perrong, koordinator och informationsdirektör på MTR, till Telegraferna.se.